مشگین شهر اردبیل 🏕️| آدرس 📍| جاذبه ها 🏞️| بهترین زمان سفر 🕛

1403-05-20
0 دیدگاه
خانه ها و یک تکه ای زمین تاریخی و سرسبز در مشگین شهر 01546574657688

مشگین شهر با برخورداری از جاذبه های تاریخی و طبیعی منحصربه‌فرد، سالانه هزاران گردشگر را از سراسر جهان به خود جذب می‌کند. این شهر زیبا، با چشم اندازهای خیره‌کننده‌ ای همچون منظره‌ی باشکوه قله ی سبلان در جنوب، یکی از مقاصد محبوب گردشگری در ایران به‌شمار می‌آید. قدمت مشگین‌شهر به قرون اولیه‌ی اسلام بازمی‌گردد، اما دوران اوج شکوفایی و رونق آن به عصر صفویه مربوط می‌شود. این شهر به خاطر فرش‌های اصیل آذربایجانی و چشمه‌های معدنی‌اش شناخته شده است. علاوه بر این، وجود رودخانه‌های پرآب مانند انار، خیاو، مشکین‌چای و چندین رودخانه‌ی دیگر، بر جذابیت طبیعی این منطقه افزوده و آن را به یکی از زیباترین مقاصد گردشگری و جاذبه های اردبیل تبدیل کرده است. در این مقاله، به معرفی کامل مشگین شهر و زیبایی‌های طبیعی و تاریخی آن می‌پردازیم تا شما را با این شهر دیدنی بیشتر آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

پاراگلایدر در بالای سطح شهر مشگین شهر در اردبیل 15368146768


📍مشگین شهر کجاست؟

مشگین شهر در فاصله ۹۲ کیلومتری شهر اردبیل قرار دارد و با پارس آباد ۱۸۶ کیلومتر و با شهر “شهر” ۶۵ کیلومتر فاصله دارد. این شهر زیبا یکی از مسیرهای اصلی برای سفر از تبریز به اردبیل است و با تبریز ۱۵۰ کیلومتر فاصله دارد.

✔️مسیر دسترسی:

اگر از تهران به سمت اردبیل حرکت می‌کنید، ابتدا باید از کرج عبور کرده و به قزوین برسید. سپس مسیر خود را به سمت تاکستان ادامه دهید و از شهرهای ابهر و زنجان گذر کنید. پس از طی این مسیر و رسیدن به اردبیل، با پیمودن ۹۰ کیلومتر در حدود ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه به مشگین‌شهر خواهید رسید.

نقشه گوگل مپ مشگین شهر در اردبیل 15238146874687
برای مشاهده دقیق تر مسیر رسیدن به مشگین شهر اردبیل روی عکس بالا کلیک کنید.

📚تاریخچه مشگین شهر اردبیل

بر اساس یافته‌های باستان‌شناسان از شهر یئری و روستایی در «خرم آباد» قدمت مشگین شهر به دوران عصر آهن، یعنی حدود ۸ هزار سال پیش از میلاد مسیح، بازمی‌گردد. همچنین، سنگ‌نوشته‌ای مربوط به دوره ساسانیان و شاپور دوم در ۱۵۰ متری غرب «کهنه‌قلعه» کشف شده که به سال ۳۳۷ میلادی نسبت داده می‌شود. علاوه بر این، سکه هایی از چند دوره تاریخی، به ویژه دوران اتابکان آذربایجان، در این منطقه پیدا شده است.

✏️بیشتر بخوانید: محله های اردبیل 🌁| معرفی ⚡+ آدرس دقیق 🗺️| تصاویر📸 

نمایی دیدنی از نورانی شدن شهر توسط چراغ خانه ها در مشگین شهر اردبیل 10536481674685

🔤وجه تسمیه مشگین شهر اردبیل

از جمله نام های اصلی و قدیمی مشگین‌شهر «خیاو» یا «خیوو» است که باستان شناسان آن را نام اصیل این شهر کوهستانی می‌دانند. «میمند» نیز نام دیگری است که در دوران اسلامی به این شهر اطلاق می‌شد. در دوره حکومت اتابکان آذربایجان و سلجوقیان، مشگین شهر به «وراوی» معروف بوده است. روایت دیگری در میان مردم محلی رواج دارد که در قرن یازدهم میلادی، پس از پیروزی «آلپ ارسلان» بر حاکمان گرجستان و مسلمان شدن آنان، این شهر به یکی از حاکمان وقت به نام «بیشکین» اهدا شد و از آن زمان به تدریج در گویش محلی به «مشگین شهر» تغییر یافت. در نهایت، در دوره پهلوی دوم، نام «خیاو» (به معنی پرآب و درخت) کنار گذاشته شد و «مشگین‌شهر» جایگزین آن گردید. از آن زمان تاکنون این شهر با همین نام شناخته می‌شود.


🏞️جاذبه های تاریخی و دیدنی مشگین شهر اردبیل

مشگین‌شهر با بیش از 200 قلعه تاریخی به “شهر قلعه های تاریخی” شهرت دارد. از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کهنه قلعه، دژ قهقهه، قلعه بربر و دیو قالاسی اشاره کرد. این شهر همچنین به دلیل جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی، به نگین استان اردبیل معروف است. در ادامه با برخی از معروف ترین دیدنی‌ های مشگین‌ شهر آشنا می‌شویم:

1. پل معلق مشگین شهر

این پل 365 متری که در ارتفاع 80 متری از رودخانه «خیاوچایی» بر فراز پارک جنگلی مشگین شهر ساخته شده، طولانی‌ترین پل معلق خاورمیانه است. بخش شیشه‌ای در میانه پل، تجربه‌ای هیجان‌انگیز از عبور را فراهم می‌کند.

✏️این مطلب را از دست ندهید: محله سرچشمه اردبیل 🏙️| آدرس دقیق 📍+ معرفی ✅| تاریخچه 📚| ویژگی ها⚡ 

بازدید و تفریح گردشگران از پل معلق مشگین شهر اردبیل 15284168746841

2. بقعه شیخ حیدر

بقعه‌ای متعلق به قرون 7 و 8 هجری قمری با برجی مدور به ارتفاع 18 متر که نمای بیرونی آن با کاشی‌های فیروزه‌ای و کتیبه‌های قرآنی تزئین شده است. شیخ حیدر، پدر شاه اسماعیل صفوی، در این مکان دفن شده است.

3. شهر یئری

این محوطه باستانی در 31 کیلومتری مشگین‌شهر قرار دارد و قدمت آن به 7000 سال پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد. نیایشگاه این شهر با 280 سنگ ایستاده، مهم‌ترین بخش آن است.

سنگ ها و تپه های باستانی در شهر یئری مشگین شهر 153146587468

4. دژ قهقهه

این دژ صفوی، محل نگهداری زندانیان سیاسی و مخفیگاه خزانه‌های شاهان صفوی در جنگ با عثمانیان بوده و بین دو روستای «گنچویه» و «قره آغاج کلان» قرار دارد.

5. چشمه قوتورسویی

این چشمه آب گرم در 48 کیلومتری مشگین‌شهر قرار دارد و به دلیل دارا بودن گوگرد بالا، برای درمان بیماری‌های پوستی مفید است.

چشمه قوتورسویی و بازار و دکه های اطراف آن در مشگین شهر 15687486786136

6. منطقه گردشگری کپز

این منطقه با مناظر طبیعی زیبا و صخره‌های بزرگ، یکی از جذاب‌ترین نقاط دیدنی مشگین شهر در 20 کیلومتری این شهرستان است.

✏️بیشتر بخوانید: شهر خلخال کجاست؟ 🏕️| مسیر دسترسی 📍| جاذبه های دیدنی خلخال🌄 

منطقه گردشگری کپز و هوای دلپذیر در مشگین شهر 0156886418658

7. گورستان تاریخی اُنار

این گورستان قدیمی، متعلق به دوران پس از اسلام، در روستای اُنار قرار دارد و دارای سنگ‌قبرهایی با نقوش خاص و متفاوت است.

8. مجتمع آب درمانی شابیل

این مجتمع در 50 کیلومتری مشگین‌شهر قرار دارد و آب گرم آن برای درمان بیماری‌های حرکتی و عصبی استفاده می‌شود.

9. آبگرم قینرجه

داغ ترین چشمه آب گرم جهان با دمای 86 درجه سانتی‌گراد در 22 کیلومتری مشگین‌شهر که به دلیل خاصیت درمانی‌اش شهرت دارد.

مجتمع آبدرمانی و آبگرم قینرجه و طبیعت اطراف در مشگین شهر 1051456874687

10. شیروان دره سی

این زیستگاه طبیعی در 20 کیلومتری جنوب شرقی مشگین‌شهر قرار دارد و با مناظر بکر و گونه‌های جانوری متنوع، یکی از زیباترین مناطق استان اردبیل است.

11. دریاچه آت گلی

این دریاچه زیبا در ارتفاعات سبلان واقع شده و با طبیعت رویایی و حیات وحش متنوع، یکی از مناطق حفاظت‌شده و دیدنی مشگین‌شهر است.

دریاچه زیبای آت گلی و کوه های اطراف در مشگین شهر 1364156874867

12. کتیبه شاپور ساسانی

این کتیبه در شرق میدان اصلی مشگین‌شهر قرار دارد و به دوران سلطنت شاپور دوم ساسانی مربوط می‌شود.

13. قلعه کهنه مشگین شهر

این قلعه در دامنه شرقی دره باق نوروز و در کنار رودخانه واقع شده و متعلق به دوره ساسانیان است.

نمایی از قلعه کهنه در هوای گرفته مشگین شهر 13564168746841


🤤سوغاتی و صنایع دستی مشگین شهر

مشگین‌شهر، همچون دیگر شهرهای استان اردبیل، دارای صنایع دستی متنوع و ارزشمندی است که بسیاری از آنها توسط زنان محلی تولید می‌شوند و شهرت جهانی دارند. قالی‌بافی، ورنی‌بافی، جاجیم‌بافی، گلیم‌بافی، منبت و معرق چوب، سفالگری و نمدمالی از جمله مهم‌ترین این صنایع هستند. در سفر به مشگین‌شهر، یکی از بهترین سوغات‌ها عسل سبلان است که از گرده‌ گل‌ها و گیاهان متنوع در دامنه‌های کوه سبلان تهیه می‌شود و ارزش بالایی دارد. از دیگر سوغات‌های محبوب می‌توان به گیاهان دارویی و محصولات لبنی محلی اشاره کرد.

صنایع دستی زیبا و سوغاتی های خوشمزه مشگین شهر 153147861058

🏬مراکز خرید مشگین شهر

مشگین شهر به دلیل گردشگرپذیری، مراکز خرید متعددی دارد. از مهم‌ترین آنها می‌توان به مرکز خرید ساوالان، گلستان، آویس و توحید اشاره کرد که انواع سوغات و صنایع دستی را ارائه می‌دهند.

مراکز خرید و پاساژهای مشگین شهر 105688674


🧳بهترین زمان سفر به مشگین شهر اردبیل

مشگین‌شهر با داشتن چهار اقلیم مختلف شامل مدیترانه‌ای گرم و خشک، مدیترانه‌ای معتدل، استپی و کوهستانی سرد، تنوع آب‌وهوایی قابل‌توجهی دارد. این منطقه از 5 تا 8 ماه سال با آب‌وهوای خشک و یخبندان مواجه است. بهترین زمان برای سفر به مشگین شهر، اواخر بهار و تابستان است، زمانی که آب و هوای خنک و دلپذیر آن می‌تواند پناهی از گرمای تابستانی مناطق دیگر باشد. اگر به دنبال فراری از گرمای تابستان هستید، سفر به مشگین‌شهر با هوای مطبوعش، تجربه‌ای آرامش‌بخش خواهد بود.

هوای دل انگیز در کوهستان های اطراف شهر مشگین شهر استان اردبیل 015801436886

ارسال دیدگاه