دریاچه شورابیل کجاست ؟ | جاذبه های اطراف + امکانات و تفریحات

1402-05-01
0 دیدگاه
گیاهان سرسبز رشد کرده در دریاچه شورابیل 21021545544

دریاچه شورابیل یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی شمال غربی ایران واقع در اردبیل است. این دریاچه با امکانات تفریحی و رفاهی مناسب از بهترین جاذبه های دیدنی اردبیل محسوب می‌شود و همواره گردشگران زیادی را در طول سال به سوی خود جلب می‌کند.
مسیر پیاده‌روی سلامت در دریاچه شورابیل، طولانی‌ترین جاده تندرستی در ایران محسوب می‌شود. این دریاچه به عنوان یکی از بزرگ‌ترین دریاچه‌های درون شهری در کشور، تمام فصل‌های سال را برای گردشگران جذاب و دیدنی می‌سازد.

معرفی دریاچه شورابیل

وسعت دریاچه شورابیل اردبیل حدود ۱۸۰ هکتار می‌رسد و امکانات تفریحی و رفاهی مناسب آن، از بهترین جاهای دیدنی اردبیل محسوب می‌شود. مسیر پیاده‌روی سلامت در اطراف این دریاچه، طولانی‌ترین جاده تندرستی در ایران است که همواره گردشگران زیادی را جذب می‌کند.
دریاچه شورابیل در گذشته تالابی بزرگ با آب شور در شمال غربی ایران بوده، اما میزان قابل‌توجهی از شوری خود را از دست داده است. دسترسی مناسب به دریاچه شورابیل اردبیل، محبوبیت این منطقه را بین ساکنان اردبیل و مسافران دوچندان می‌کند. اطراف دریاچه شورابیل امکانات متنوعی برای گردشگران فراهم کرده و بازدید از آن در تمام فصل‌های سال جذاب است.
دریاچه شورابیل از گونه‌های متنوع پرندگان مهاجر میزبانی می‌کند. همچنین ایجاد جنگل‌های مصنوعی در اطراف دریاچه، با کاهش شوری آب آن صورت گرفته است.

وسعت دریاچه شورابیل اردبیل:  180 هکتار

کوه های بلند با تلالو نور شهر روی آب دریاچه شورابیل 7775489663200
غروب خورشید در دریاچه شورابیل طبیعتی شگفت‌انگیز و آرام‌بخش

بیشتر بخوانید: گالری تصاویر دریاچه شورابیل

مسیر دسترسی دریاچه شورابیل

برای بازدید از دریاچه شورابیل در اردبیل، می‌توانید از مسیرهای مختلف به این منطقه دسترسی پیدا کنید. خیابان‌ها و بزرگراه‌های مختلفی همچون کوثر، دانشگاه، میلاد و برزگر به دریاچه شورابیل می‌رسند. از میدان بسیج می‌توانید از خیابان عطایی عبور کنید و از ورودی فرعی بزرگراه میلاد به میدان عوض‌زاده بروید. همچنین از بلوار برزگر و میدان عوض‌زاده نیز به دریاچه دسترسی دارید.

اگر به تفریحات خاصی در اطراف دریاچه شورابیل اردبیل علاقه دارید، بسته به محل مورد نظر خود می‌توانید مسیرهای دیگری را انتخاب کنید. مثلاً از خیابان دانشگاه به شهربازی و باغ بهشت دسترسی دارید و از بزرگراه میلاد می‌توانید به بخش زیپ لاین این مجموعه نزدیک شوید. در کل، انتخاب مسیر به دلخواه شما بستگی دارد و همچنین از ایستگاه‌ها و نشانه‌های موجود می‌توانید برای راه‌یابی استفاده کنید.

آدرس دریاچه شورابیل اردبیل: اردبیل، بزرگراه میلاد، بعد از میدان پلیس، دریاچه شورابیل

لوکیشن دریاچه شورابیل 4251212145
برای دسترسی به ادرس دریاچه شورابیل روی نقشه کلیک کنید

تاریخچه دریاچه شورابیل

دریاچه شورابیل یکی از قدیمی‌ترین عرصه‌های آبی ایران است و به عنوان بزرگ‌ترین دریاچه‌های درون شهری این کشور محسوب می‌شود. محققان تخمین می‌زنند که قدمت این دریاچه بیشتر از دریاچه ارومیه است. در گذشته با نام تالاب شناخته می‌شد و آب آن از بارش‌ها و رودخانه بالیقلوچای تأمین می‌شد.
با گذشت زمان و تغییرات آب و هوا، مساحت دریاچه شورابیل افزایش یافته و با اتصال به سدیامچی” و ورود آب رودخانه بالیقلوچای، حجم آب آن به میزان قابل‌توجهی افزایش پیدا کرده است. در گذشته، شوری آب این دریاچه مانع از یخ زدگی آن در طول فصول سرد سال می‌شد، اما با کاهش شوری آب، امروزه می‌توانید منظره‌های یخ‌زده‌ای را در این دریاچه مشاهده کنید.
به منظور حفظ اکوسیستم این منطقه و جلوگیری از نابودی دریاچه شورابیل، کنترل فاضلاب و توسعه شهری اطراف آن اهمیت دارد. همچنین کاشت گیاهان و درختان سازگار با محیط این دریاچه نیز به حفظ محیط زیست این منطقه کمک می‌کند. از این رو بررسی‌های مستمر در اطراف دریاچه و اجرای اقدامات بهینه برای مراقبت و محافظت از آن ضروری است.

قدمت دریاچه شورابیل اردبیل: قدمت دریاچه بیشتر از قدمت دریاچه ارومیه است

غروب خورشید در دریاچه شورابیل 48957784112000
غروب خورشید در دریاچه شورابیل، منظره‌ای شگفت‌انگیز و آرامش‌بخش

علت نامگذاری دریاچه شورابیل

دریاچه شورابیل اردبیل در گذشته دارای شوری آب بسیار بالا بود و به همین دلیل نام‌گذاری شده بود. اما با اضافه شدن آب شیرین از رودخانه بالیقلوچای، شوری آب دریاچه کاهش یافته و حالا تا 40 برابر کمتر از گذشته است.
اطراف دریاچه شورابیل در گذشته مکان رشد گیاهان دارویی با خواص درمانی بالا بوده است، اما اکنون خبری از آن‌ها نیست. همچنین خاک گل آلود شورابیل به عنوان درمانی برای بیماران با دردهای مفاصل استفاده می‌شد که با شیرین شدن آب دریاچه، این خواص را از دست داده است.
در حال حاضر، اداره شیلات اردبیل در دریاچه شورابیل ماهی‌های مختلفی مانند قزل آلای رنگین کمانی، کپور و شاه‌میگو پرورش می‌دهد.

علت نامگذاری : به دلیل شوری بالای این دریاچه نامگذاری شده است

صخره های سنگی در اطراف آب نیلگون دریاچه شورابیل 848421554
گیاهان دریاچه شورابیل زیبا و متنوع هستند، با تنوع آرایش و رنگ‌های جذاب

چگونگی تشکیل دریاچه شورابیل

دریاچه شورابیل به وجود آمده است و بر اساس اسناد تاریخی و تحقیقات زمین‌شناسان، تخمین زده می‌شود که پیدایش این دریاچه در اواخر دوره سوم زمین‌شناسان اتفاق افتاده است. تامین آب این دریاچه از بارش‌های جوی فراوان بوده و مناطق اطراف آن از نواحی سردسیر و کوهستانی با یخچال‌های طبیعی و چشمه‌های خروشان پر آب بوده‌اند.

در زمان‌های گذشته، این منطقه منبع زیادی از چشمه‌های خروشان بوده و در زمان بارندگی‌ها حجم آب زیادی به درون دریاچه ریخته می‌شد. امروزه نیز بخشی از آب رودخانه بالیقلوچای به این دریاچه میریزد و باعث شیرینی آب آن شده است. در حال حاضر، این دریاچه منطقه‌ای با چشمه‌ها و آبشارهای خروشان، کوهستان‌ها و نواحی سردسیر که به‌عنوان منبع آبی بوده، به یک جاذبه گردشگری طبیعی تبدیل شده است.

زمان تشکیل دریاچه شورابیل اردبیل: اواخر دوره سوم زمین شناسان

غروب خورشید در دریاچه شورابیل 4245242452
دریاچه شورابیل، مقصدی طبیعی و دلنشین برای گردشگران

عمق دریاچه شورابیل

دریاچه شورابیل یک گودال عمیق است که اطراف آن با خاکریزهای طبیعی و دست‌ساز محصور شده است. هرچه به وسط دریاچه نزدیک‌تر می‌شوید، عمق آن افزایش می‌یابد. این دریاچه یکی از مناطق حفاظت‌شده کشور است و شنا در آن ممنوع است.
به‌طور کلی، عمق دریاچه شورابیل در بیشترین نقطه‌اش به بیش از ۱۱ متر می‌رسد و آب آن بین فصل‌های پربارش و گرم سال نوسان دارد و در حدود نیم متر است. هنگام قایق‌سواری در این دریاچه باید به نکات ایمنی توجه داشته باشید.

عمق دریاچه شورابیل اردبیل:

  • در فصول سرد سال 11 متر
  • در فصول گرم  نیم متر
محوطه سرسبز جاده ی کنار دریاچه شورابیل اردبیل و آب زلال و مواج 54154152
دریاچه شورابیل، جواهری طبیعی با مناظر زیبا و جذاب

امکانات رفاهی و تفریحی دریاچه شورابیل

دریاچه شورابیل با امکانات تفریحی و ورزشی متنوعی مانند مسیر پیاده روی سلامت، دوچرخه‌سواری، قایقرانی، جت‌اسکی و سایت قایقرانی، مقصد محبوب گردشگران است. این دریاچه میزبان مسابقات ورزش‌های مختلف قایقرانی است و جاذبه‌های آبی مانند قایق‌های پدالی، کشتی‌های دو طبقه آنداک و جت‌اسکی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین در بازدید از دریاچه شورابیل، تفریحاتی نظیر پرنده‌نگری و تماشای غروب زیبا در ساحل آرام این دریاچه نیز انجام می‌شود. برنامه‌های عمرانی جدیدی نیز برای توسعه امکانات ورزشی اطراف دریاچه شورابیل در دست بررسی است.
دریاچه شورابیل اردبیل با امکانات متنوع و تفریحات پرجنب‌وجوش، یک مقصد مناسب برای طرفداران هیجان و تفریحات است. زیپ لاین این دریاچه با مسیری بلند و هیجان‌انگیز به طول ۹۰۰ متر بر فراز آب انتخابی مناسب است. همچنین شهربازی‌ها و پارک‌های مختلف اطراف دریاچه شورابیل، انواع سلیقه‌ها را پوشش می‌دهند و ماشین برقی، پیست کارتینگ و سایر وسایل برقی هیجان‌انگیز برای خانواده‌ها فراهم می‌کنند.
پس از تفریحات در این مجموعه‌های تفریحی، می‌توانید در آلاچیق‌ها یا رستوران‌ها و کافه‌های اطراف دریاچه شورابیل از استراحت لذت ببرید. تنوع رستوران‌ها و غذاهای مختلف این منطقه به هر سلیقه‌ای می‌پوشد و امکان صرف غذا در کنار دریاچه شورابیل را فراهم می‌کند.
زیپ‌لاین شورابیل با افتتاح در سال ۱۳۹۷، اولین زیپ‌لاین رفت و برگشتی موتوری در کشور است که در کنار دریاچه شورابیل واقع شده است. طول مسیر رفت و برگشت این زیپ‌لاین حدود ۹۶۰ متر است و سرعت حرکت آن حدود ۶ متر در ثانیه می‌باشد. این تجربه هیجان‌انگیز روی دریاچه شورابیل، در تمام روزهای هفته برای گردشگران و علاقه‌مندان به ماجراجویی در دسترس است.

  • امکانات دریاچه شورابیل اردبیل: آلاچیق، رستوران، کافه
  • تفریحات دریاچه شورابیل اردبیل: مسیر پیاده روی سلامت، دوچرخه‌سواری، قایقرانی، جت‌اسکی و سایت قایقرانی، قایق‌های پدالی، کشتی‌های دو طبقه آنداک و جت‌اسکی، پرنده‌نگری و تماشای غروب زیبا، زیپ لاین، شهربازی‌ها و پارک‌، ماشین برقی، پیست کارتینگ 
پرواز پرندگان و قایق رانی هنگام غروب خورشید در دریاچه شورابیل 78574854
قایق رانی در دریاچه شورابیل حسی از آرامش و زیبایی طبیعت

بهترین زمان بازدید از دریاچه شورابیل

اردبیل یک شهر سردسیر در مناطق کوهستانی شمال غربی ایران است. در طول فصل‌های سرد سال، هوای سرد و بارانی این منطقه تجربه می‌شود. منظره دریاچه شورابیل وسیع و یخ‌بسته جذابیت زیادی برای گردشگران دارد، به همین دلیل در زمستان، مسافران زیادی برای تماشای این منظره به دریاچه شورابیل می‌روند.
با شروع بهار، هوا در نزدیکی دریاچه شورابیل به‌آرامی گرم‌تر می‌شود؛ اما در نخستین روزهای فروردین هوا هنوز سرد است. در تابستان، هوا برای پیاده‌روی و استفاده از امکانات ورزشی مناسب‌تر می‌شود. در فصل تابستان، گرما در این منطقه شدت نمی‌گیرد و آب و هوای آن برای بازدید از دریاچه شورابیل مناسب است.
در فصل پاییز، دریاچه شورابیل چشم‌نواز و زیبا می‌شود و مناظر زیبای اطراف آن آگاهی‌های زیبایی به چشم ما می‌آورد. به‌طور کلی، از اواخر بهار تا اواخر تابستان بهترین زمان برای بازدید از دریاچه شورابیل به‌دلیل شرایط آب و هوایی است. هرچند در طول پاییز و زمستان نیز علاقه‌مندان به گردشگری در فصل‌های سرد به تماشای این دریاچه می‌روند.

بهترین زمان بازید از دریاچه شورابیل اردبیل: اواخر بهار تا اواخر تابستان

آب زلال دریاچه شورابیل و صخره های سنگی در اطراف دریاچه 45452415241
دریاچه شورابیل یک جواهر طبیعی در شمال غربی ایران

دیدنی‌های اطراف دریاچه شورابیل

  • آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی
  • موزه حیات وحش اردبیل
  • تفرجگاه بولاغلار
  • پل یدی گوزلی (هفت چشمه)
موزه حیوانات تاکسیدرمی شده در موزه تاریخی طبیعی اردبیل 888542100
موزه حیوانات، آشنایی با حیوانات

نکات بازدید از دریاچه شورابیل

در بازدید از دریاچه شورابیل اردبیل، حفظ و حمایت از اکوسیستم اطراف این دریاچه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. برخی نکات ضروری که در این بازدید باید رعایت شوند عبارتند از:

  • عدم پرتاب زباله در آب دریاچه شورابیل.
  • احترام به اکوسیستم منطقه و جلوگیری از آسیب به محیط زیست.
  • عدم شنا در دریاچه و رعایت محدودیت‌های حرکتی.
  • احتیاط در بازدید از دریاچه در فصل زمستان و اطلاع از عمق آب و حالت یخ‌زدگی.
  • حمل دوربین عکاسی برای ثبت زیبایی‌های طبیعی منطقه.
  • استفاده از لباس گرم در فصل‌های سرد سال یا بهار.رعایت این نکات به‌عنوان بازدیدکننده باعث حفظ و حمایت از دریاچه شورابیل و منطقه اطراف آن می‌شود و از لذت‌بردن از زیبایی‌های طبیعی این منطقه بی‌نهایتی خواهید برد.
قایق ساکن در دریاچه شورابیل 8545152121
قایق شناور در میان آبهای آرام و زیبای دریاچه شورابیل

ارسال دیدگاه