دریاچه سوها کجاست ؟ | آبشار لاتون | امکانات رفاهی

1402-05-05
0 دیدگاه
غروب آفتاب پشت تپه های سرسبز اطراف دریاچه سوها 515251

دریاچه سوها، یکی از مقاصد بکر و کمتر شناخته‌شده در استان اردبیل قرار دارد که مناظر خیره‌کننده و طبیعت سبز اطراف آن را تحسین‌برانگیز می‌سازد. این دریاچه شگفت‌انگیز به عنوان یکی از مکان‌های محبوب مسافران طبیعت‌گرد در اردبیل شناخته می‌شود و با آب‌وهوای خنک و دلپذیر تابستان، ظرفیت‌های بی‌نظیری برای جذب گردشگران دارد.
دریاچه سوها به عنوان یکی از جاذبه های دیدنی استان اردبیل، جاذبه‌ای مطلوب برای عکاسان حیات‌وحش و علاقه‌مندان به فعالیت‌های آبی نیز هست. اینجا فرصتی مناسب برای تجربه‌ی لحظات خوش در آغوش طبیعت زیبا و رویایی را به ارمغان می‌آورد.

معرفی دریاچه سوها

دریاچه سوها اردبیل به عنوان منبع تامین آب روستایی با همین نام در چهار کیلومتری از دریاچه واقع شده است. این آبگیر با ایجاد یک سد کوچک، آب جاری منطقه را به‌کار می گیرد. عمق این دریاچه به حدود ۶ متر می‌رسد و پهنا و طول آن به‌ترتیب نیم‌کیلومتر و ۱٫۵ کیلومتر است. اطراف دریاچه سوها پر از گل‌های بابونه وحشی است. روستای سوها در دهستان ویلکیج با ۳۵۰ خانوار واقع شده و در مجاورت جنگل‌های فندق‌لو قرار دارد. نام روستا به معنای “آب‌ها” است و اشاره به آب‌ها و چشمه‌های اطراف دارد.
این منطقه به عنوان مبدأ جنگل‌های افسانه‌ای گیلان شناخته می‌شود و انگار دروازه بهشت در اینجا قرار دارد. این روستا در فاصله ۶۲۵ کیلومتری از پایتخت واقع شده و محیطی افسانه‌ای با خاصیت‌های منحصر به فرد دارد.

مشخصات دریاچه سوها:

  • عمق 6 متر
  • پهنا نیم کیلومتر
  • طول 1/5 کیلومتر
درختان و تپه های سرسبز و آب نیلگون دریاچه سوها 56563
آب نیلگون دریاچه سوها و درختان سرسبز تلفیقی تماشایی

مسیر دسترسی دریاچه سوها

نمین، شهرستانی در استان اردبیل، میزبان یکی از جاذبه‌های شگفت‌انگیز است. دریاچه سوها که در ۳۵ کیلومتری شرق اردبیل قرار دارد، مانند نگینی در مناظر زیبا کوهستانی استان اردبیل ظاهر می‌شود.

برای دسترسی به دریاچه سوها اردبیل، می‌توانید از مسیر مواصلاتی اردبیل به “بریس” استفاده کنید. پس از عبور از این جاده و رسیدن به شهر “نیارق”، با راهنمایی تابلوها به سمت روستای سوها در شهرستان نمین حرکت کنید. برای دیدن دریاچه سوها، از مسیری با طول چهار کیلومتر و خاکی به سمت شمال شرق روستا پیش بروید.

آدرس روستای سوها اردبیل:  35 کیلومتری شرق اردبیل، شهرستان نمین، روستای سوها

لوکیشن دریاچه سوها 452
برای دسترسی به آدرس دریاچه سوها روی نقشه کلیک کنید

معرفی لاتون و مسیردسترسی دریاچه سوها به لاتون

برای طبیعت‌گردانان و افراد با آمادگی جسمانی کافی، بازدید از دریاچه سوها اردبیل تنها ابتدای ماجراست. سوها به عنوان نقطه شروع پیمودن مسیر ۱۶ کیلومتری و جذابیت‌های آن نیز افراد را به خود جلب می‌کند. دو مسیر طبیعت‌گردی از سوها به آبشار لاتون وجود دارد که به مدت دو تا سه روز طول می‌کشد. این مسیرها از جنگل‌های بکر، تپه‌های سرسبز، چشمه‌های جوشان و پرتگاه‌های مرموز تشکیل شده است.

آبشار لاتون با ارتفاع ۱۰۰ متر، یکی از بلندترین آبشارهای کشور است و در جنوب شهرستان آستارا قرار دارد. آبشار لاتون از قله اسپیناس سرچشمه می‌گیرد و به دریاچه خزر می‌ریزد. منطقه آبشار لاتون با طبیعت بکر، درختان میوه وحشی و حیات وحش غنی، برای طبیعت‌گردانان و علاقه‌مندان به ماجراجویی جذابیت دارد.

بهتر است در این سفرهای ماجراجویی، از راهنماهای گردشگری حمایت کنید و تجهیزات ضروری مانند GPS، چراغ قوه، چادر مسافرتی، آب و غذا را با خود داشته باشید. همچنین، مراقب جانوران منطقه باشید و از تعامل نامناسب با آنها پرهیز کنید.

به‌یاد داشته باشید که در این مناطق، پوشش آنتن تلفن همراه ضعیف است و امکانات رفاهی و حفاظتی محدود هستند. در این سفرها، ایمنی و آمادگی شخصی را در نظر داشته باشید.

گونه جانوری منطقه لاتون:

  • جوجه تیغی
  • اسب
  • گرگ
  • گراز
  • خرس
  • گوسفند
درختان سرسبز و گل های بنفش در اطراف ابشارلاتون
آب خروشان آبشار لاتون و پوشش سرسبز آن

آب‌ و‌ هوای دریاچه سوها

هوای کوهستانی و خنک منطقه سوها، در فصل تابستان، این مکان را به یک مقصد گردشگری بی‌نظیر تبدیل کرده است. تلفیق طبیعت سبز و بکر با هوای معتدل، دریاچه سوها را به بهشتی ناشناخته و رویایی تبدیل کرده است. تجربه نسیم کوهستانی، جنگل‌های فندق‌لو، چشمه‌سارها و آب‌های فیروزه‌ای سوها، لحظاتی به یادماندنی را برای گردشگران به ارمغان می‌آورد. در تیرماه، مه غلیظ آب و هوای منطقه را پوشانده و هر نسیم خنک، خاطراتی دلنشین را با گردشگران به اشتراک می‌گذارد.

برای اطلاع از وضعیت آب و هوای روستای سوها تا 10 روز آینده روی لینک کلیک کنید.

 آب و هوای دریاچه سوها: هوای کوهستانی و خنک

درختان و تپه های سرسبز اطراف دریاچه سوها 542
تلالو سایه درختان روی دریاچه سوها اردبیل

امکانات رفاهی اطراف دریاچه سوها

امکانات رفاهی ابتدایی مانند آب نوشیدنی و سرویس بهداشتی در اطراف دریاچه سوها بهبود یافته است. اغذیه‌فروشان محلی و دست‌فروشان سیار در منطقه حاضر می‌شوند. همچنین، ملزومات و مواد غذایی لازم را می‌توانید در روستای سوها خریداری کنید یا از وعده‌های محلی مانند آش، املت یا خوراک لوبیا لذت ببرید. بهتر است به اقتصادهای محلی کمک کنید و از فروشگاه‌های منطقه سوها خرید کنید.

اقامتگاه‌های بوم‌گردی در نزدیکی منطقه موجودند. با این حال، طبیعت‌گردان عمدتاً ترجیح می‌دهند که در اطراف دریاچه اتراق کنند و با برپایی چادر، از اقامت شبانه در طبیعت خلاب سوها لذت ببرند.

امکانات رفاهی دریاچه سوها:

  • آب آشامیدنی
  • سرویس بهداشتی
  • اغذیه فروشی
  • دست فروش سیار
درختان و تپه ی سرسبز اطراف دریاچه سوها 8454
دریاچه سوها از جاذبه های دیدنی اردبیل

ماهیگیری از تفریحات دریاچه سوها

دریاچه سوها اردبیل آبی راکد دارد که برای شنا و آبتنی مناسب نیست؛ اما این ویژگی راکد بودن آب، این دریاچه را برای ماهیگیری و قایق‌رانی مناسب کرده است. ماهیگیری در این دریاچه به چالشی تبدیل شده و اداره حفاظت از محیط زیست استان اردبیل، نظارت جدی بر این مکان را بر عهده دارد و از ماهیگیری در فصل تخم‌ریزی جلوگیری می‌کند.

منطقه اطراف دریاچه سوها زیستگاهی برای اسب‌های وحشی است که در فصل بهار با جست‌وخیز و بازی‌هایشان جذابیت خاصی را برای گردشگران ایجاد می‌کنند.

ماهیگیران در حال ماهیگیری در دریاچه سوها 412412
ماهیگیری در دریاچه سوها اردبیل

بهترین زمان سفر به دریاچه سوها اردبیل

شهرستان نمین و دریاچه سوها اردبیل در ۶ ماه اول سال میزبان گردشگران هستند. این دوره بهترین زمان برای سفر به این منطقه است، زیرا هوا در این مدت دلپذیر است و مناظر طبیعی درخشان هستند. در فصل پاییز، ابتدای تغییرات هوا حس می‌شود و در زمستان، دریاچه سوها به تبدیل به یک دنیای سفید از برف می شود؛ اما تماشای مناظر زمستانی اردبیل نیز لحظات لذت‌بخشی را به گردشگران هدیه می‌دهد.

بهترین زمان بازدید از دریاچه سوها: 6 ماه اول سال

تپه ها و درختان سرسبز اطراف دریاچه سوها 541254
موج های آرام دل انگیز دریاچه سوها اردبیل

جاذبه های اطراف دریاچه سوها

ارسال دیدگاه