معرفی شیروان دره سی اردبیل ⛰️| مسیر دسترسی 📍| بهترین زمان سفر🧗

1403-06-09
0 دیدگاه
هوایی دل انگیز در شیروان دره سی اردبیل 165878674635

دره شیروان یکی از جاذبه‌ های طبیعی و شگفت‌ انگیز منطقه ساوالان است که همه زیبایی‌های طبیعت را در یک مکان به نمایش می‌گذارد. اگر به دنبال یک تجربه طبیعت‌ گردی هیجان‌ انگیز و ماجراجویانه هستید، سفر به مشگین شهر و گشت‌ و گذار در شیروان دره سی اردبیل، انتخابی ایده‌ آل برای شما خواهد بود. این دره با چشم‌ اندازهای خیره‌ کننده و مناظر بکر خود، فرصتی بی‌ نظیر برای کشف زیبایی‌ های نهفته طبیعت و لذت بردن از آرامش و سکوت دل‌ انگیز آن فراهم می‌کند. با ما همراه شوید و از این ماجراجویی فراموش‌ نشدنی لذت ببرید.

مشگین‌ شهر که در گذشته با نام خیاو شناخته می‌شد، یکی از شهرستان‌ های زیبای استان اردبیل است و با مجموعه‌ ای از جاذبه های دیدنی همچون محوطه باستانی شهریئری، جهنم دره‌ سی، پل معلق و چشمه‌ های آب‌گرم شابیل و قوتورسویی شناخته می‌شود. در میان این جاذبه‌ ها، دره شیروان به‌ عنوان یکی از مکان‌ های اسرارآمیز و بی‌ نظیر منطقه خودنمایی می‌کند. این دره با زیبایی‌ های طبیعی خیره‌ کننده و فضای مرموز خود، مقصدی ایده‌ آل برای علاقه‌ مندان به طبیعت‌ گردی و ماجراجویی است.

هوایی ابری و گرفته در شیروان دره سی اردبیل 146587416855


شیروان دره سی کجاست؟

دره شیروان یکی از جاذبه های دیدنی اردبیل در مشگین‌ شهر است که در ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی این شهر و در دامنه کوه سبلان قرار دارد. این دره از جنوب به دامنه شمالی ساوالان (هرم)، از شرق به جاده لاهرود – شابیل، از غرب به منطقه هوشنگ میدانی و از شمال به زمین‌ های روستای ساربان‌ لار می‌رسد. نزدیکی شیروان دره سی به چشمه آب‌ گرم شابیل، کوه سبلان، هوشنگ میدانی و مناطق بکر طبیعی دامنه سبلان، آن را به یکی از مقاصد جذاب برای طبیعت‌ گردان و علاقه‌ مندان به ماجراجویی تبدیل کرده است.

مسیر دسترسی:
وسایل سفر خود را آماده کنید و به سوی اردبیل حرکت کنید. از اردبیل، به سمت مشگین‌ شهر که در ۹۰ کیلومتری آن واقع شده، بروید. برای دسترسی به دره شیروان دو مسیر وجود دارد: یکی در نزدیکی چشمه آب‌ گرم شابیل و دیگری پس از سه‌راهی روستای داش‌ کسن.

اگر مسیر چشمه آب‌ گرم شابیل را انتخاب کنید، پس از گذر از این مکان به دشتی وسیع خواهید رسید. از اینجا، دره عمیق و رازآلود شیروان دره سی با دیواره‌ های تیز و هیجان‌ انگیزش در برابر شما ظاهر می‌شود. برای ورود به دره باید از این نقطه با استفاده از طناب و مهارت صخره‌نوردی عبور کنید، زیرا مسیر بسیار لغزنده است و نیاز به پایین آمدن از شیب تند ۸۰ درجه آبشار دارد. با عبور از این مسیر چالش‌برانگیز، به آبشارهای دوقلو خواهید رسید که تجربه‌ای فراموش‌نشدنی را برای شما رقم خواهند زد.

نقشه گوگل مپ شیروان دره سی اردبیل 1684178768541
برای مشاهده دقیق تر مسیر رسیدن به شیروان دره سی اردبیل روی عکس بالا کلیک کنید.

تاریخچه شیروان دره سی اردبیل

شیروان دره که مردم محلی آن را شیروان درسی نیز می‌نامند، دره‌ای اسرارآمیز است که با داستان‌ها و افسانه‌های متعددی آمیخته شده است. در ادامه به برخی از این روایت‌ها می‌پردازیم:

1. داستان عشق نافرجام: بر اساس گفته‌های مردم محلی، در گذشته دختری به نام شیروان به دلیل ناکامی در رسیدن به معشوق خود، از بالای دره به پایین پرید. از آن زمان، این مکان به نام شیروان دره شناخته می‌شود.

2. نبرد شیخ حیدر صفوی: گفته می‌شود که این دره محل نبرد و کشته شدن شیخ حیدر صفوی در جنگ با شیروان‌شاه بوده است. به همین دلیل، این مکان به شیروان دره سی معروف شده است.

3. عبور نادرشاه: برخی بر این باورند که نادرشاه پیش از تاج‌گذاری در دشت مغان، از این دره عبور کرده است. صخره‌ای که او بر آن ایستاده و مسیر خود را بررسی کرده، امروزه به «نادر باخان» یا «ندیرباخان» معروف است. این مکان را می‌توان هنگام عبور از مسیر، در میان کوه‌های سنگی مشاهده کرد.

4. نبرد اشکانیان و رومیان: روایت دیگری درباره شیروان دره اشاره دارد به دشتی به نام هوشنگ میدانی، میدان اشک، یا اشک میدانی که کمی بعد از دره قرار دارد. نام‌ گذاری این دشت به دلیل نبردی است که بین اشکانیان و رومیان در این محل رخ داده است.

نمایی از سنگ ها و صخره ها در شیروان دره سی اردبیل 1465878674652

چگونگی شکل‌ گیری دره شیروان

دره شیروان اردبیل طی هزاران سال و تحت تأثیر عوامل طبیعی و زمین‌ شناختی به وجود آمده است. خاک‌ های این دره به‌ دلیل بافت ماسه‌ای خود به شدت مستعد رانش هستند. در زمان بارش باران و وقوع سیلاب، این خاک‌ها به‌راحتی شسته می‌شوند و فرسایش ناشی از این فرآیند به‌تدریج موجب شکل‌ گیری دره‌ای عمیق و باشکوه شده است. همین عوامل فرسایشی، سبب ایجاد اشکال زمین‌ شناختی متنوعی در نقاط مختلف دره شده که از نظر ژئوتوریسم دارای اهمیت بالایی هستند.


جغرافیا و ویژگی‌ های منحصر به فرد شیروان دره

ژئوپارک شیروان دره سی

این دره با صخره‌های بلند و باشکوهی احاطه شده است که همچون تندیس‌های باستانی به نظر می‌رسند، به‌طوری‌که مردم محلی آنها را شبیه انسان‌های اولیه‌ای تصور می‌کنند که در تفکر فرو رفته‌اند. ورودی دره نسبتاً باریک است و عرض آن به حدود ۲۰ تا ۳۰ متر می‌رسد. دیواره‌های دره شیب ۹۰ درجه دارند و ارتفاع آن‌ها بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ متر است. هرچه به سمت لاهرود پیش بروید، دره پهن‌تر می‌شود و ارتفاع دیواره‌ها کاهش می‌یابد. این دره در ارتفاع ۲,۲۰۰ متری از سطح دریا واقع شده و مساحتی حدود ۷۵ کیلومتر مربع را پوشش می‌دهد که از نزدیکی‌های لاهرود آغاز شده و تا آب‌گرم شابیل امتداد دارد.

پوشش جانوری در شیروان دره سی اردبیل

شیروان دره‌سی یکی از یازده زیستگاه مهم حیات‌وحش کشور است که به دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود، میزبان گونه‌های جانوری متنوعی مانند کل و بز، خوک، روباه، گرگ، خرس قهوه‌ای، قوچ، میش ارمنی، خرگوش، کبک، کبک دری، قمری، فاخته و تعدادی از پرندگان مهاجر است. این تنوع زیستی، همراه با ویژگی‌های طبیعی دره، باعث شده است که شیروان دره به‌عنوان یک ژئوپارک با اهمیت در خاورمیانه شناخته شود و روند ثبت آن در یونسکو نیز در حال انجام است.

زیبایی دشت اطراف و گل های قرمز زیبا در شیروان دره سی اردبیل 186786741653

تنوع مواد معدنی و زمین‌ شناسی در شیروان دره سی اردبیل

دره شیروان نه تنها به خاطر زیبایی‌های طبیعی‌اش شهرت دارد، بلکه به دلیل وجود رگه‌های مواد معدنی مختلف در جای‌جای آن نیز بسیار حائز اهمیت است. سنگ‌های این دره در گذشته در اعماق زمین قرار داشتند و پس از فوران آتشفشان کوه سبلان، به دلیل فشار لایه‌های مختلف به سطح زمین پرتاب شده و به اشکال مختلفی منجمد شده‌اند. برخی از این سنگ‌ها بسیار سخت و محکم هستند، در حالی که برخی دیگر مانند پوکه‌های سبک با فشار دو انگشت خرد می‌شوند. وجود رودخانه‌ای که از میان دره عبور می‌کند، در تنوع مواد معدنی و کشف نقاط کور زمین‌شناسی این منطقه نقش بسزایی داشته است.

هوایی دل انگیز در شیروان ده سی اردبیل 156146587687

فیلم مستند شیروان دره سی اردبیل

برای کسانی که قبل از سفر به شیروان دره می‌خواهند با این مکان آشنا شوند، تماشای مستندی که در سال ۱۳۹۰ توسط بهزاد مولود ساخته شده است، توصیه می‌شود. این مستند به بررسی ویژگی‌ های زمین‌ شناسی، زیست‌ محیطی، حیات گیاهی و جانوری و فرهنگ عشایر منطقه می‌پردازد.


جاهای دیدنی شیروان دره سی اردبیل

دره شیروان، با مناظری شگفت انگیز و دیدنی، هر بازدیدکننده ای را به حیرت وادار می‌کند. در اینجا به معرفی برخی از جاذبه های برجسته این دره می‌پردازیم:

صخره ها و تندیس‌ های شیروان دره‌ سی

صخره‌های بلند و نوک‌تیز در دره شیروان با اشکال عجیب و افسانه‌ای خود، یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های این منطقه هستند. این اشکال، نظیر دودکش جن، تخت دیو و لاله زنبوی، در نتیجه فرسایش طبیعی به وجود آمده‌اند و از دیدنی‌های مهم زمین‌شناسی دره شیروان به شمار می‌آیند.

بازدید و سفر گردشگران از شهرهای دیگر در شیروان دره سی اردبیل 1456876897468

 

آبگیر آت گولی

در غرب دره شیروان، در میان صخره‌ها، دریاچه سبز رنگی به نام آت گولی قرار دارد. افسانه های محلی بر این باورند که بعد از مرگ بابک خرمدین، اسب او به این دریاچه آمده و در آن پنهان شده است. شاهسون‌های منطقه معتقدند که گاهی این اسب از دریاچه بیرون می‌آید و در زیر نور ماه شیهه می‌کشد. امروزه، این دریاچه که عمق زیادی ندارد و به آن «دیب سبز» (دریاچه کم‌عمق) نیز می‌گویند، برای پرورش ماهی استفاده می‌شود و ابعاد آن حدود ۱۲۰ در ۳۰ متر است.

آبگیر آت گولی و طبیعت بکر اطراف آن در شیروان دره سی اردبیل 41538746976584165

جیران گولی

تالاب جیران گولی یکی دیگر از جاذبه‌های دره شیروان است. این تالاب زیستگاه پرندگانی مانند چنگر، کشیم، حواصیل خاکستری، و اردک‌های مختلف است و در فصل‌های سرد، میزبان پرندگان مهاجر از آسیای میانه، قفقاز و سیبری می‌باشد.

آبشارهای دوقلو

آبشارهای دوقلو در دره شیروان، به ویژه در فصل بهار و تابستان، مناظر بسیار زیبایی را به نمایش می‌گذارند. در فصل زمستان، این آبشارها یخ می‌زنند و قندیل‌ های یخ‌ زده و خیره‌کننده‌ ای به وجود می‌آورند که زیبایی خاصی به دره می‌بخشند.

آبشار دوقلو و هوایی دلنشین در شیروان دره سی اردبیل 514687469916332

چشمه‌ های دره شیروان

در دره شیروان چشمه‌ های جوشان و پرآب زیادی وجود دارد که برخی از آن‌ها نمای آبشارگونه‌ ای به صخره‌ ها بخشیده‌ اند. چشمه معدنی و آب‌گرم شابیل، یکی از معروف‌ ترین و پرطرفدارترین چشمه‌ های این دره است.


بهترین زمان برای بازدید از شیروان دره

شیروان دره در دامنه کوه سبلان واقع شده و طبیعتاً آب وهوای آن تحت تأثیر این کوه قرار می‌گیرد. در فصل تابستان، این دره دارای آب‌وهوای خنک و مطبوعی است، اما در زمستان هوا به‌شدت سرد می‌شود و دسترسی به آن ممکن است دشوار باشد. بنابراین، بهترین زمان برای بازدید از شیروان دره، از اواسط بهار تا اواخر تابستان است. البته، پاییز و زمستان نیز زیبایی‌های منحصر به فرد خود را دارند؛ قندیل‌های یخی چشمه‌ها و آبشارهای یخ‌ زده دره، جلوه‌ ای زیبا و متفاوت به طبیعت آن می‌بخشند.

بازدید و سفر گردشگران به شیروان دره سی اردبیل 126384186786


پرسش‌ های متداول درباره دره شیروان اردبیل

دره شیروان کجا واقع شده است؟

دره شیروان در ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی مشگین‌ شهر در استان اردبیل قرار دارد.

جاذبه‌ های دیدنی دره شیروان کدام‌ اند؟

از جاذبه‌های دیدنی این دره می‌توان به صخره‌ های بلند و نوک‌تیز با اشکال منحصر به فرد، آبگیرهای آت گولی و جیران گولی، آبشارهای دوقلو و چشمه‌های متعدد اشاره کرد.

بهترین زمان برای سفر به دره شیروان چه زمانی است؟

بهترین زمان برای بازدید از دره شیروان از اواسط بهار تا اواخر تابستان است.

چه فعالیت‌ هایی را می‌توان در دره شیروان انجام داد؟

در دره شیروان می‌توانید از فعالیت‌هایی مانند کوه‌پیمایی، صخره‌نوردی، عکاسی و پیاده‌روی لذت ببرید.


ارسال دیدگاه